פשע מושלם – לואיג'י קפואנה

לואיג'י קפואנה, רישום של אנטוניו גנדולפו

לואיג'י קפואנה (1839-1915) שכתב את פשע מושלם היה סופר ותיאורטיקן יליד סיציליה שהשתייך לאסכולת הווריזמו, אשר קראה לתיאור אמיתי, אובייקטיבי ובלתי-אישי של המציאות. אותה אסכולה שאליה השתייכו גם לואיג'י פירנדלו וג'ובני וורגה, אף הם ילידי סיציליה. כפי הנראה תורגם לעברית רק סיפור אחד שלו "קואקוארה" בתוך הקובץ המשובח, אך מיושן "מבחר הסיפור האיטלקי" בתרגום ועריכת יוסף חרוסט. קפואנה היה סופר פורה מאד ופרסם עשרות רומאנים, אגדות וקובצי סיפורים. הסיפור הזה לקוח מתוך קובץ סיפורים קצרים באותו השם שפורסם בשנת 1902. במבוא תוהה קפואנה על מעמדו של הסיפור הקצר, ואחרי שהרשומה הקודמת עסקה בסיפורים קצרצרים בני ימינו, מעניין לשמוע את הטיעונים של תחילת המאה הקודמת:

"אל תאשימו אותי בהפרזה אם אודה שקל יותר לכתוב רומאן בינוני, אפילו של חמש מאות עמודים מאשר נובלה מעולה בת עשרה עמודים בלבד. אמת היא כי הנובלות המעולות נדירות כמו הרומאנים המעולים: אולם אני אוסיף רק שערכה של נובלה בינונית עולה על זה של רומאן בינוני, ולו רק בזכות הקיצור; אין לה זמן לשעמם את הקוראים."

הטיעון הזה מחזיר אותי למאה שלנו ולהמלצה על רומאן עברי מצוין: "אמן הסיפור הקצר" של מאיה ערד, רומאן שמכיל בתוך סיפור מסגרת בינוני מסה מבריקה על מעמדו של הסיפור הקצר ואוסף סיפורים קצרים משובחים. בהקשר של הימים הנוראים כדאי במיוחד לקרוא את הסיפור "אומסק", שמציב מראה מאד לא מחמיאה מול ההתרכזות באני ובאישי שכנראה מאפיינת אותנו כחברה, ושרובינו חוטאים בה. החובה לערוך חשבון נפש היא אחד הרעיונות היפים ביהדות לטעמי, ואחד מאלו שאני שמחה לאמץ. כאתיאיסטית גמורה אין מי שישפוט אותי ואין מי שיסלח לי, אבל זה לא פוטר אותי מאחריות למעשי, גם אם לא אתחרה בחומרה שבה שפט עצמו טוליו ביחס לפשע הדמיוני שלו.

גמר חתימה טובה!

Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

להשאיר תגובה

