שירת הכותרים – תחרות!

חם, חם באוגוסט. אפילו על הכרמל. בימים אלו כאשר גם תולעת ספרים כמוני מתקשה להתרכז ביותר משלושה עמודים ברצף, אני מוצאת את עצמי משוטטת יותר מדי במחוזות האינטרנט. אבל לפעמים מגלים דברים משעשעים. כמו שירת כותרים. כלומר שיר שנכתב מצרוף שמות של ספרים המונחים זה על גבי זה.

בעמוד הפייסבוק של אתר ביקורת הספרות האיטלקי "Temperamente" מתקיימת בימים אלו תחרות משוררים\גולשים. הקוראים מוזמנים להעלות לעמוד תצלומים של שירי הכותרים שלהם. יש גם אתר נחמד, Poesia dorsale (שירה גבית) , המוקדש כולו לסוגה הייחודית הזו. חיפוש נוסף העלה שמדובר ברעיון המכונה באנגלית "Spine poetry". אני לא מכירה מימוש עברי של הרעיון החביב, אבל בכמה מקומות ראיתי אזכורים ליצירות כאלה של האמן הישראלי לשעבר ליאור גריידי.

לא ברור? הנה כמה דוגמאות (מתורגמות לעברית) של "שירת כותרים" איטלקית:

Carlotta Susca

בדיונות
כמו רומן.
החיים הם סיפור אחר:
סיפור הסיפורים

_______________________________________________________________

Stefano Savella

בית דין זה מרשיע
את הזר
הכל מואר
והכל כרגיל.

___________________________________________________________________

Giovanni Baldaccini

תחת התירזות
נפגשות
שלוש נשים,
שלוש אחיות:
מלינה
מדיאה
קסנדרה.
שלוש צורות של קיום חסר.

_______________________________________________________________

והנה גם שיר בעברית, להדגמה בלבד, נא לקבל בהבנה:

שירלי

קשה לאדם לדבר על עצמו
מבעד למראה.
דבר זיכרון
בעקבות הזמן האבוד
כאילו התבוננו בהם עצמם
באמצע הרומן.

________________________________________________________________

 

ועכשיו: התחרות!

הבלוג מכריז על גרסה עברית של התחרות. הקוראים מוזמנים להעלות את תצלומי שירת כותרים שלהם לאלבום "שירת הכותרים" בעמוד הפייסבוק "על ספרות איטלקית בעברית – שירלי פינצי לב". התחרות פתוחה עד יום שישי ה-16 בספטמבר. בתקווה שעד אז ירדו הטמפרטורות.

ברוח הימים הללו, למען השקיפות, ובעיקר כדי לא להסתבך במשימות שהן מעל ליכולתה של בעלת הבלוג, בחירת השיר הזוכה תיערך בהצבעת "Like" בפייסבוק. וכן, אם תהיה השתתפות מינימאלית מספקת (מעל 10 משוררים מתמודדים, מעל 10 הצבעות לשיר המוביל) יהיה גם פרס צנוע לזוכה (ספר איטלקי בעברית, ברור, לא?). ויש גם בונוס מיוחד, תוספת 10% לספירה שתנתן לשירים הכוללים ספר מתורגם מאיטלקית. בכל זאת, יש לבלוג הזה מטרות בחיים…

הנחיות למשוררים:

  • יש לצלם את השיר באופן ברור.
  • תנאי מקדים להשתתפות: חשבון פייסבוק ולייק לעמוד של הבלוג (אפשר ללחוץ כאן מימין).
  • את התמונה יש להעלות לאלבום בשם "שירת הכותרים". אנא, השתדלו להעלות את התמונה לאלבום ולא ל"קיר" של העמוד. גם בימים חמים אלו יש לבעלת הבלוג עוד עיסוקים(*) פרט להעברת תמונות. מסתבר שמה שעבד בעבר בפייסבוק כבר לא עובד, אני מתנצלת והנה ההנחיות המעודכנות:
  • את התמונה יש להעלות לקיר של העמוד. אני אעביר אותה לאלבום שירת הכותרים ואתייג אותה למשורר\ת.
  • בכותרת התמונה יש לכתוב את השיר המלא בעברית.

הנחיות למצביעים:

  • תנאי מקדים להצבעה: חשבון פייסבוק ולייק לעמוד של הבלוג.
  • אפשר לנסות את ההצבעה על השיר המוצג כאן. הוא נמצא באלבום וכמובן לא משתתף בתחרות, כך שאפשר לאהוב ולא לאהוב אותו ללא חשש.

כללים:

  • את השירים יש לשלוח עד יום שישי ה-16 בספטמבר.
  • אין הגבלה על מספר השירים.
  • אין הגבלה על מספר ההצבעות (אבל פייסבוק מאפשר לכל משתמש רק הצבעה אחת לכל שיר)
  • השיר בעל מספר הלייקים הגדול ביותר, לאחר תוספת הבונוס האיטלקי, יוכרז כזוכה.

מכיוון שבתוך עמי אני יושבת, במקרה של בעיות טכניות לאחר ניסיון כן להתמודד לבד, אפשר לפנות אלי  דרך תיבת "כתבו אלי" מימין.

ומילה אחרונה, לכשירדו הטמפרטורות אני מבטיחה (לעצמי בעיקר) לחזור לנושאים הספרותיים הרגילים של הבלוג, אולי אפילו לפרסם סוף כל סוף את סדרת הרשומות על תיאוריות בתורת התרגום שנמצאת בהכנה מתחילת הקיץ.

בהצלחה!

(*) כמו לשאול אחת ל-20 דקות: "גמרת כבר את העבודה לחופש?"
Post a comment or leave a trackback: Trackback URL.

תגובות

  • אסתי סגל  On 29 באוגוסט 2011 at 6:13 am

    איזה רעיון מקסים. מקסים. תודה.
    מתחילה לעבוד על זה…….

    • שירלי  On 29 באוגוסט 2011 at 8:03 am

      האמת? חשבתי עליך כשכתבתי את הרשומה. אני מחכה לשיר-כותר שלך!

  • אלברטו  On 29 באוגוסט 2011 at 6:19 am

    רעיון חביב. למרות חוסר החיבה שלי לתחרויות לייקים. אפילו יש לי אפילו כמה רעיונות, למרות שעוד לא הצלחתי לשלב בצורה משכנעת את "סטרוקטוראליזם בין מתוד להשקפת עולם", שלא לדבר על "חשבונאות פיננסית למתקדמים" אבל אני עוד עובד על זה. כך או כך, לא ברור לי איך מעלים לאלבום כשאתה לא המנהל של הדף.

    ומלבד זאת עלי לאמר שיש להוציא מחוץ לחוק את עבודות החופש.

    • שירלי  On 29 באוגוסט 2011 at 8:07 am

      אני גם לא יודעת איך משלבים ביניהם – אבל אני בטוחה שזה יהיה מרתק…
      לגבי העלאת תמונות, לדעתי שיניתי את ההגדרות של העמוד בפייסבוק כך שמותר לחובבי העמוד (כלומר מי שסימן לייק על העמוד) להעלות תמונות. בכל מקרה, אם אתה נתקל בבעיה – בבקשה תודיע לי מייד ואני אנסה לטפל בזה.

כתיבת תגובה

